Saturday, December 29, 2012

zaterdag 21 januari 2012


Taranaki


Een paar dagen in New Plymouth doorgebracht. New Plymouth is de hoofdstad van het Taranaki district in het westen van het Noord-eiland. Volgens een lokaal magazine een van de beste plaatsen om te leven in Nieuw Zeeland. Voor zijn 70.000 inwoners heeft de stad inderdaad veel voorzieningen en veel parken en een fraaie ligging aan de Tasman Zee, maar ik vond het geheel toch een beetje sfeerloos. Op basis van objectieve maatstaven zal New Plymouth best een aantrekkelijke woonstad zijn, maar dat betekent nog niet alles. Ik bedoel, Eindhoven schijnt de beste binnenstad van Nederland te hebben, maar er zullen maar weinig mensen zijn die Eindhoven bovenaan de lijst van sfeervolle en aangename woonsteden zullen zetten.

Veruit het meest aantrekkelijke aspect van New Plymouth is de ligging aan de voet van Mount Taranaki, een 'echte' vulkaan, ik bedoel, zo eentje die er ook echt als een vulkaan uitziet. Mount Taranaki is een vrijstaande vrijwel konische berg van 2518 meter hoog. In 1755 is ie voor het laatst uitgebarsten, al enige tijd geleden dus. Behalve de symmetrische vorm is de ligging aan de zee en in een verder laag landschap erg indrukwekkend. Helaas betekent diezelfde ligging aan zee ook dat er bij de heersende vochtige westenwinden bijna altijd een wolk om de top van de berg hangt. 10 jaar geleden was ik al eens vooorbijgereden zonder ook maar iets van de berg te zien. Nu had ik iets meer geluk. Hoewel er wolken om de berg hingen kon ik af en toe even een glimps van de top opvangen. Zie de fotos. Op het internet zijn veel fotos van Mount Taranaki te vinden, allemaal zonder wolken natuurlijk. Ik voeg er eentje bij, om te laten zien wat ik eigenlijk had willen zien, maar niet echt kon zien.
Nu het binnenland in, op weg naar de actieve vulkanen in het Tongariro National Parc en Lake Taupo.



maandag 16 januari 2012

Vlieg-ellende


De 7,5 uur durende vlucht van Singapore naar Brisbane zit deze zondag hardstikke vol en omdat dat vooral voor de economy class geldt en niet voor de business class (waarschijnlijk vieren alle businessmannen en vrouwen ook gewoon weekend) moest een aantal economy passagiers noodgedwongen in de business class plaatsnemen. Om voor mij onduidelijke redenen behoorde ik tot de groep die niet op zijn eigen eerlijk betaalde economystoel mocht zitten. Neen, ik moest in de business class, in een multi-verstelbare stoel met meer beenruimte dan goed is voor iemand van mijn lengte. Die stoel kon zichzelf na het indrukken van een knop ook nog eens tot een bedachtige contraptie ombouwen. In plaats van het vlakke economyvoer dat ik gewoon ben al elleboogvechtend met mijn buren morsend op te spatelen moest ik genoegen nemen met een op een kraakhelder wit tafelkleedje gepresenteerd maal van kiprollade en gegrilde lamslende met aardappeltjes en gesorteerde groenten. Een en ander werd tot overmaat van ramp besprenkeld met een rijke Pauillac en afgesloten met expresso en een cognac. De rugleuning van de stoel voor me staat wel een meter van mijn hoofd, zodat het TV-scherm om nog iets van detail te kunnen zien gigantisch groot is uitgevoerd. Op dat scherm kun je dan ook nog eens uit enkele honderden films kiezen, zodat er door keuzestress van uitrusten weinig komt. En dan moet ik ook nog eens een door de luchtoberettes uitgereikt reisnecessaire met allerlei hevig ruftende produkten van de cosmetische maffia in mijn toch al volle koffertje zien te proppen. Gadver! En waarom ik? Misschien omdat deze reis mijn eerste met Emirates is en ze hun vaste klanten niet met dit soort beproevingen willen confronteren. Misschien omdat ik er met mijn enigszins suffe voorkomen uit zie als iemand die dit soort dingen wel zal pikken. Misschien omdat ik oud en kwetsbaar ben. Wie het weet mag het zeggen. Ik hoop dat ik op de aansluitende vlucht naar Auckland weer fijn in mijn vertrouwde economy class mag reizen. Vliegen moet wel leuk blijven!

dinsdag 10 januari 2012

Koh Samui


Ik heb een 20 jaar oude Lonely Planet gids van Thailand, waarin Koh Samui beschreven staat als een paradijselijk eiland, waar het massatourisme nog geen echte invloed heeft gehad op het leven van de lokale bevolking. 20 jaar blijkt een lange tijd. Het Koh Samui van nu is een touristenparadijs en het authentieke Thaise leven is grotendeels weggedrukt door de eisen van de moderne plezierzoeker, die overal ter wereld discodreunen, hamburgers en cola wil. Er zijn pakweg 50000 inwoners en jaarlijks een millioen toeristen. Die zitten weliswaar met z'n allen op een kluitje op een paar populaire stranden, maar voor een klein eiland van pakweg 15 x 15 km is het veel. Het is en voelt druk, zeker nu, in het hoogseizoen.
De infrastructuur is achtergebleven, de wegen zijn smal en slecht. De bovengrondse electriciteitsleidingen vormen een warrig woud van kabels boven de weg en het verkeer is een chaos, niet in het minst door de scooters, die hier in grote aantallen rondrijden. Het schijnt dat Koh Samui flink is opgestoten in de vaart der volkeren na de tsunami van 10 jaar geleden. Het zwaartepunt van het Thaise strandeilandtoerisme is van Phuket, dat zwaar door de tsunami getroffen werd in ieder geval tijdelijk naar Koh Samui, dat aan de andere kant van het Thaise schiereiland ligt verplaatst.
Maar er zijn genoeg aardige eigenaardigheden om Koh Samui te onderscheiden van de overige toeristenparadijzen. Neem nu de kleine altaartjes en tempeltjes die je bij veel huizen tegenkomt, of de standjes waar je flessen benzine voor de alomtegenwoordige scooters kunt kopen. Voor 40 Baht (ca. 1 Euro) heb je een litertje en niemand die al die potentiele molotov-cocktails langs de straat gevaarlijk lijkt te vinden. En dan is er natuurlijk het strand, met palmbomen, zoals dat hoort op een tropisch eiland.
Kortom, het is hier best uit te houden voor een weekje. Een bestemming voor rustzoekers is dit eiland niet (meer), alhoewel wie echt zoekt nog wel rustige plekjes zal kunnen vinden. Koh Samui komt in ieder geval niet op mijn lijst van favoriete plaatsen op deze wereld terecht. Maar die is ook niet zo lang.



donderdag 15 december 2011

Voorbereidingen

Bezig met de voorbereidingen voor de grote Australie trip, mijn eerste reis als nieuwe vrijgestelde. Het plan is eerst een weekje vakantie op Koh Samui, een klein bountyeiland voor de Thaise oostkust, dan 3 weken Nieuw Zeeland en dan, begin februari naar Australie. De bedoeling is dat ik in pakweg 3 maanden het hele eiland rondrij, daarbij ruwweg Highway 1 volgend. Op 6 januari stap ik in het vliegtuig en op 17 mei hoop ik weer thuis te zijn.


No comments:

Post a Comment