zaterdag 31 maart 2012
Broome 2
Mijn appartement hier in Broome is werkelijk prachtig.
Ruim, luxueus en van alle gemakken voorzien. Ik heb een wasmachine, droger,
afwasmachine, een volledig ingerichte keuken met combimagnetron en een grote
koel-vriescombinatie. Het appartement is onderdeel van een klein complex met 2
zwembaden (nou ja, groot uitgevoerde badkuipen) op zo'n 600 meter van het
strand. En dat alles voor een aantrekkelijke prijs. Dat komt dan weer omdat het
droge seizoen nog niet begonnen is. Dat begint officieel op 1 mei, maar omdat
het volgende week Pasen is en de paasvakanties starten, is de officieuze start
van het seizoen een maandje eerder. In de droge tijd (onze lente en zomer) is
Broome een echte toeristentrekker. Bijna alle toeristen komen per vliegtuig,
want de dichtstbijzijnde stad van enige afmetingen is 600 km over de weg
verwijderd. De gemiddelde hoogste dagtemperatuur is in juli en augustus (de
zuid-Australische winter) een aangename 25 graden en regen valt er bijna niet.
Wanneer het in Zuid-Australie zomer is, lopen de temperaturen hier op tot 35
graden bij een hoge vochtigheidsgraad, die het voor het gevoel nog warmer maakt.
Een zompig tropenklimaat dus. Nu is het overdag 33 graden, te warm om aangenaam
te zijn.
maandag 26 maart 2012
Broome
Port Hedland, zo'n 600 km noordelijker is een heel ander
verhaal. Vanuit deze haven wordt het grootste deel van de delfstoffen die in
Australie in ruime mate in de grond zitten naar de rest van de wereld
verscheept. Vooral ijzererts en de belangrijkste huidige klant is China. De
Chinezen kopen op grote schaal het Australische ijzererts op dat ze nodig hebben
om hun op volle stoom draaiende produktiemachine gaande te houden en Australie
wordt slapend rijk van de uitvoer van grondstoffen. Rondom Port Hedland zie je
grote aantallen road trains die erts naar de haven vervoeren en zware machinerie
naar de mijnen in de Pilbara streek. De belangrijkste aanvoerstroom gaat echter
via het spoor. Enorme treinen rijden op en neer tussen de Pilbara mijnen en Port
Hedland. In de haven liggen gigantische schepen te wachten om volgeladen te
worden. Opmerkelijk is dat alles, schepen, vrachtautos en treinen de roestbruine
kleur van de aarde hier heeft aangenomen. Ondertussen levert die mijnbouwhausse
zijn eigen problemen op, zelfs voor mij. Door de sterke groei van de mijnbouw is
steeds meer personeel nodig dat gehuisvest en gevoed moet worden. De
infrastructuur blijft hopeloos achter bij de groei, hetgeen onder andere tot
gevolg heeft dat hotelkamers in Port Hedland belachelijk duur zijn. Mijn
gemiddelde motelkamer in Port hedland kostte 256 A$ (205 Euro). En ook eten en
brandstof zijn schrikbarend duur.
Maar Port Hedland ligt achter me en ik ben inmiddels in
Broome, weer zo'n 600 km noordelijker. Broome heeft niks met industrie en
delfstoffen, het is een volbloed vakantieparadijs. Broome ligt op de grens
tussen het natte tropische noorden en het droge midden. De Great Sandy Desert
houdt bijna letterlijk bij Broome op. Onderweg zag ik al de eerste tekenen dat
hier andere regels voor het weer gelden. Er ontwikkelde zich binnen een kwartier
een stevige onweersbui. Broome heeft geen 4 seizoenen zoals het zuidelijke deel
van Australie, maar slechts 2; de droge tijd (mei tot oktober) en de natte
(november tot april). In de natte tijd, waarvan ik het staartje ga meemaken
vallen de moessonregens, vaak in hevige buien aan het einde van de dag. Hier
blijf ik een kleine week om bij te komen van de lange ritten van de laatste
weken.
woensdag 21 maart 2012
Shark Bay

Inmiddels ben ik alweer zo'n 800 km verder naar het noorden
getrokken. Ik ben nu in Shark Bay, het meest westelijke deel van het
Australische vasteland, genoemd naar de vele haaien die hier voorkomen, maar
beroemd om de wilde dolfijnen, die zich elke dag bij Monkey Mia melden om daar
door toeristen bekeken, gefotografeerd en gevoederd te worden. Leuk om te zien,
vooral om het gedrag van een kudde mensen te vergelijken met het gedrag van een
kudde dolfijnen. De mensen luisteren beter naar de aanwijzingen van de
instructeurs, hoewel ze in tegenstelling tot de dolfijnen niks te eten krijgen.
Gedrag dat de stelling dat mensen intelligenter zijn dan dolfijnen niet echt
bevestigt. Overigens zijn haaien en dolfijnen niet de meest prominente bewoners
van Shark Bay. Eigenlijk zou het gebied Fly Bay moeten heten, want je wordt er
doodziek van de irritante vliegen die in zwermen om je hoofd cirkelen en in je
oren en neus en mond kruipen. Ik heb al zwaaiend met een krant om ze een beetje
op afstand te houden een keer mijn bril van mijn neus geslagen. Gelukkig was
mijn bril nog heel, maar mijn liefde voor de natuur is er niet groter op
geworden.
zaterdag 17 maart 2012
Over de Nullarbor
Het is 2500 km van Port Augusta naar Perth en een kleine
500 daarvan gaan over de zogenaamde Nullarbor plain. Een vroege Australier met
gevoel voor humor en een beetje kennis van het Latijn heeft de vlakte zo
genoemd, omdat er geen bomen groeien (null arbor = geen bomen). Dat klopt, bomen
kom je er nauwelijks tegen. Wel lage struiken, veel zand en het langste stuk
rechte weg in Australie (146 km). Leuk is dat veel tegemoetkomende
automobilisten even een hand opsteken in deze verlaten streek. Ik ben
enthousiast mee gaan groeten en heb ontdekt dat toeristen vaak teruggroeten en
vrachtwagenchauffeurs bijna nooit. Die vrachtwagens zijn gigantisch en hebben
soms 3 aanhangers. Road trains noemen ze ze hier. Als ik chauffeur was op zo'n
gigantisch gevaarte zou ik de minne mensjes in die dwergautos daar beneden ook
niet teruggroeten. Je ziet hier overigens veel caravans en relatief weinig
kampeerwagens. De meeste caravans zijn erg laag en hebben een uitschuifdak. Zal
wel met de luchtweerstand en het benzineverbuik te maken hebben. Die benzine is
hier in deze verlaten streek soms een kwart duurder dan in de wat drukkere delen
van het land. Normaal betaal je rond de 1.50 A$ per liter (ongeveer 1.25 Euro),
maar 2 A$ per liter is hier heel normaal.
maandag 12 maart 2012
De Murray River
vrijdag 9 maart 2012
De grote tocht om de West
vrijdag 2 maart 2012
The World
In de haven van Hobart zag ik een cruiseschip, dat ik al
eerder in Melbourne had zien liggen. Het vreemde was dat het schip wel een naam
had: 'The World', maar dat er geen naam van een cruisemaatschappij bij stond en
dat is bij dit soort schepen standaard. Even googelen leverde op dat het hier om
het enige residentiele prive jacht ter wereld gaat. The World, het grootste
privejacht ter wereld is eigendom van de 165 bewoners die allen een prive
appartement op het schip bezitten. Het schip vaart sinds 2002 de wereld rond
langs een jaarlijks door de eigenaren gekozen route. Behoorlijk wat mensen, in
de VS meer dan in Europa verkopen na hun pensionering hun huis en kopen een
camper om vervolgens rond te gaan reizen. Een appartement op The World kopen
komt op hetzelfde neer maar dan op een aanzienlijk hoger niveau van luxe. Niet
bereikbaar, als je niet een paar millioen op de bank hebt, maar toch
inspirerend!
No comments:
Post a Comment